tisdag 13 december 2011

Ny feminism

Den senaste tiden har jag tänkt mycket på manligt och kvinnligt. Om man går tillbaka drygt ett år I den här bloggen så finns det många inlägg om jämställdhet och samhällets syn på könsrollerna. Jag tyckte inte om män och ansåg att patriarkatet var orsaken till allt ont I världen.

Sedan jag kom till Australien och fick läka gamla sår så har mina åsikter I ämnet ändrats något. Att jag dessutom har träffat den person som jag vill leva mitt liv tillsammans med och att han är den perfekta gentlemannen har ytterligare stärkt min förändrade syn på jämställdhet.

Sverige är ett av de mest jämställda länderna I världen. Jakten på jämställdhet har gått så långt att många feminister inte vill se skillnaderna mellan män och kvinnor. Men faktum kvarstår, vi är inte lika. Det räcker med att se på våra kroppar - män är byggda för styrka, kvinnor för att ta om hand. På genetisk nivå så är den mänskliga kvinnan mer lik en schimpanshona än en mänsklig man. Ändå ska allt vara lika.

I Australien så är det fortfarande vanligt att mödrar stannar hemma och uppfostrar barnen medan männen står för brödfödan. Både på gott och på ont.

Jag tror på ett jämställt samhälle i mitten, som hyllar och tar tillvara på både kvinnliga och manliga egenskaper. Vi kan inte neka att vi är olika, så varför inte göra det bästa av situationen I stället för att anpassa allt kvinnligt till det manliga samhället? Vi lever idag I ett patriarkat, ett samhälle grundat på manlighet. Dagens medicin tex. bygger på studier av manskroppen. Jag anser att vi borde hylla våra olikheter och jobba tillsammans mot ett enat samhälle där både manligt och kvinnligt får plats på lika villkor, där båda är lika bra.

1 kommentar:

Välj att kommentera som "Namn/URL" i rullgardinsmenyn om du inte vill logga in för att kommentera