onsdag 28 augusti 2013

Fråga om spindlar och insekter

Hej!

först vill jag bara säga att din blogg verkligen är jättebra, du ger många bra tips när man som svensk vill bege sig till Australien! Och min fråga är om man stöter på mycket kryp och så i vardagslivet? Jag vill verkligen åka och bo+jobba i Australien, men är så extremt rädd för spindlar att bara det skulle kunna hindra mig från att uppnå min dröm haha.. Är väldigt tacksam för svar!

/ En väldigt töntig tjej med spindelfobi

Tack Marica! Det jag försöker åstadkomma med bloggen är just det - att ge små tips som guideböckerna inte nämner och en inblick i hur livet kan se ut på andra sidan jordklotet.

Tycker du har ställt en väldigt bra fråga och för att ge ett så bra svar som möjligt har jag frågat min fantastiska faster Maud om hennes åsikt - hon var här på besök med familjen i februari och är inte heller speciellt förtjust i spindlar;

" Som du vet tycker jag inte om spindlar och det gör inte Wilma [dotter] heller. Det vi gjorde innan vi skulle åka till Australien var att läsa om spindlarna som finns därborta. På din blogg hittade jag en länk om farliga djur i Australien [här]. Vi läste grundligt och det viktigaste – vi tittade noga och länge på bilderna här på datorn på dem. Dessa djur finns verkligen fritt i Australien. Det var bara att förstå. Skulle det hindra? Nej, nej, nej. Både Wilma och jag var så inställda på att se dem, så när vi gjorde det var det inte en särskilt stor chock. Vi såg ca endast 3- 4 stycken färggranna spindlar som satt still i sina nät. Vi såg inga alls i själva staden och ingen inomhus heller. Vi såg överhuvudtaget inga andra småkryp, som myror, skalbaggar eller flygfän. Endast en kackerlacka. I självaste Blue Mountain såg vi inga djur alls, bara fåglar. I Sverige på sommaren ser man mycket fler spindlar och småkryp. Vi blev inte alls skrämda av Australien och vill gärna komma tillbaka någon gång.

Det jag märkt på mig själv och min rädsla för spindlar, är att jag är inte lika rädd längre - tycker att här är de inte så stora. Och sköter de sitt så sköter jag mitt! "
Så lyssna på min kloka faster och låt inte din spindelfobi hindra dig från att göra det du vill! Lycka till på resan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välj att kommentera som "Namn/URL" i rullgardinsmenyn om du inte vill logga in för att kommentera