måndag 17 februari 2014

How to make away into home

Hej, jag ar ocksa utvandrad svensk i Australien da jag ocksa har en australiensisk partner (det verkar som om vi har ungefar samma bakgrund, akte ocks[ till au vid 2010 som backpacker och har sedan dess bott dar). Ibland finner jag det dock svart da jag saknar min familj, hur kanner du for att bo i Au? Har du nagra bra tips pa hur man ska gora for att trivas mer? MVH

Hej finaste,

det är ett viktigt ämne du tar upp här och något som jag inte tror diskuteras så ofta.

Jag själv trivdes aldrig riktigt hemma i lilla Sverige och bestämde mig när jag var ungefär 12 år att jag inte skulle bo kvar där. Så på det viset underlättar ju det för mig, att jag inte saknar själva Sverige.

Sedan har jag dessutom ett stort stöd i Richie och hans familj som jag kommer bra överens med. Det är speciellt skönt att ha dem vid högtider osv.

Men visst saknar man sin familj och nära vanner, nästan till bristningsgränsen ibland. För mig hjälper det då att ha Viber och Skype så man kan höra av sig, eller till och med ett samtal till någon svensk kompis här i Oz.

Med allt det sagt så kan jag känna mig lite rotlös här ibland också. Även om jag inte vill bo i Sverige igen så är det där ens rötter finns och det går inte att ändra. Vid de tillfällena är det underbart med en dos svensk kultur - allt från att se på TV4 nyheterna i mobilen till ett besök på Cafe Svensson får mig att känna mig bättre då.

Allt detta hjälper när man saknar sitt svenska hem men för att få Australien att kännas mer som sitt hem så har jag; 1) Sett till att hålla mig sysselsatt - så har man inte tid att sakna helt enkelt! 2) Lära känna landet och hur saker och ting funkar - på så vis känns det inte lika främmande med enkla vardagliga ting, och 3) Försökt vara så social som möjligt för att skaffa vänner här. Det kan vara lite svårt att skaffa helt nya vänner som vuxen, speciellt i ett nytt land och eftersom svenskar ofta kan vara lite tillbakadragna men då gäller det att ta sig i kragen och bara köra på. En av mina favoritsaker med Australien är just hur öppna människor är. Om man är osäker på hur man ska träffa potentiella nya vänner så gå med i någon grupp eller aktivitet - tex. träningsgrupper, diverse kurser, jag funderade ett tag på att gå med i en kör men har alldeles för fullt upp med skola, jobb osv för stunden. Vad som helst som man gillar att göra och där man träffar andra människor helt enkelt!

Här i Sydney finns dessutom ett enormt svenskt sämhalle (tex. Svenska Kyrkan och SiS) som kan hjälpa genom att man då skapar en koppling mellan sitt nya hem i Australien och rötterna i Sverige. Att connecta med andra utlandssvenskar i samma situation kan också hjälpa när det känns tungt.

Hoppas det lättar! ♡

2 kommentarer:

  1. Hej! :)
    Det är så härligt och intressant att läsa om andra svenskar som bosatt sig permanent i Australien. Jag flyttar själv tillbaka till Sydney permanent om 1 vecka med min aussie efter att ha bott tillsammans i Sverige 1 år. Så nu börjar vårt aussieliv tillsammans på riktigt. Ska bli spännande eftersom senast jag var i Oz 2012 var jag där som backpacker, så det ska bli kul att få starta ett riktigt liv där. Sydney är ju verkligen underbart! Men jag oroar mig ibland över hur det kommer bli de dagar man saknar familjen och Sverige extra mycket. Alltid skönt att höra lite tips från andra som är i samma sits :)

    Tack för en bra blogg :)
    Kram Emilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillar bloggen! Detsamma ;) Och valkommen tillbaka!

      Radera

Välj att kommentera som "Namn/URL" i rullgardinsmenyn om du inte vill logga in för att kommentera