onsdag 23 februari 2011

Tre veckor i Nya Zealand

Det är otroligt tragiskt med jordbävningen i Nya Zealand. Det är bara en vecka sedan vi var där, vi bodde alldeles nära den gamla katedralen som nu är kollapsad och förstörd! Känns otroligt skumt att se på nyheterna... Stackars människor. De behöver all hjälp och stöd de kan få.

~*~

Nya Zealand är ett fantastiskt land och jag ser mycket fram emot att åka dit igen. Det var en alldeles för kort resa vi hade bokat, så här i efterhand skulle vi behövt minst fem veckor för att verkligen kunna uppskatta landet. Det vi fick nöja oss med på den här resan var att se skymtar av fantastiska platser och ha en hel jäkla massa skoj med andra backpackers och våra grymma chaufförer. Vi reste med Kiwi Experience som är en hop on-hop off turistbuss på deras Funky Chicken-pass som tog oss runt både den norra och den södra ön.  Platser vi stannade lite längre i var Rotorua där vi åkte till inspelningsplatsen för Hobbiton ur Sagan om Ringen-filmerna, Nelson där vi kajakade i Abel Tasman National Park, Franz Josef där vi tog en promenad på glaciären, Queenstown där Maria hoppade bungy och jag provade på Hang Gliding samtidigt som vi hade en himla massa kul med härliga människor, och så Milford Sound där vi stannade en natt i Te Anau och kopplade av bland de vackra bergen. Saker jag inte vill missa nästa gång innefattar Black Water Rafting i Waitomo Caves, hoppa fallskärm i Taupo, vandra över Tongariro Crossing, göra en tvådagarsvandring i Abel Tasman, insupa atmosfären och gå på bio i Wanaka,  åka luging i Queenstown, vandra och campa några nätter i Milford Sound och så klart vill jag åka på delfinsafari i Kaikoura. Men huvudsaken på min nästa resa till Nya Zealand kommer vara min hyrbil. Vi har haft en himla massa kul på Kiwi-bussarna och träffat en massa härligt folk, men nästa gång vill jag vara min egen herre och själv bestämma var och hur länge jag vill stanna på en plats. 

Klicka på bilden för att se den i full storlek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välj att kommentera som "Namn/URL" i rullgardinsmenyn om du inte vill logga in för att kommentera