onsdag 10 juli 2013

Fråga inför resa/ potentiell flytt till Australien

Hejsan,
... vilken stad hade du rekomenderat att bo i? Har ju hört att Sydney är otroligt dyrt att bosätta sig i men är det verkligen så överdrivet dyrt? Är det farligt att dricka kranvattnet och hur är det med maten - är den säker att äta utan några som helst bekymmer? Kanske lite skumma frågor i och med att det är en välkänd turistort men men...

Min dröm är att bosätta mig i Australien då jag har tröttnat på Sverige och dess kylighet, både väder och människor! ...

Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig kväll! :)

Sista frågan nu... Vart finns den absolut bästa shoppingen? :)

Hej Alexandra

Eftersom jag endast har bott i Sydney så vet jag inte hur andra städer är att bo i och vill inte uttala mig om vart det är 'bäst' att bo, speciellt då det dessutom är väldigt individuellt vad man föredrar.

Generellt så beskrivs Melbourne som mest likt Europa med distinkta säsonger (kalla vintrar och varma somrar) och som en mode och design stad med många små caféer, barer och restauranger. Melbourne brukar även tillskrivas som bästa shoppingstaden i Australien.

Brisbane sägs vara mer avslappnat med ett mildare klimat som inte förändras så mycket under säsongerna. Jag besökte en vän där i helgen och hon trivs mycket bättre där än i Sydney, främst för att det är så mycket mer tillbakalutat.

Perth vet jag inte mycket om och har endast besökt flygplatsen där.

Sydney är Australiens största stad och favorit-turistmål men det är en av världens dyraste städer att besöka och att bo i. Det skiljer förvånansvärt mycket i kostnader jämfört med övriga Australien men personligen så trivs jag fantastiskt här och tycker Sydney är en underbar stad att bo i.  

Du kan dricka kranvattnet i Australien (om det inte är märkt att man ska låta bli) även om det inte smakar speciellt gott och mat finns det ingenting du speciellt bör undvika.

Funderar du på att flytta hit mer permanent kan jag rekommendera Swedes In Australia som drivs av Anders Liljeqvist här i Sydney. Han har samlat massor av nyttig information både på sin blogg och i boken "Stora Australienmanualen".

Lycka till och hoppas du hittar en plats att bo som passar dig bäst! Australien är ett underbart land och jag tvivlar inte på att du kommer trivas alldeles utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välj att kommentera som "Namn/URL" i rullgardinsmenyn om du inte vill logga in för att kommentera